2010. december 23., csütörtök

Klasszikus bejgli

Így készült nálunk tegnap:
Hozzávalók 6 rúd bejglihez:
1 kg liszt
20 deka vaj
15 deka zsír (én e kettő helyett 35 deka margarint használtam)
6 evőkanál cukor
2,5 dkg friss élesztő
2 tojás
2 dl tej
fél dkg só
2 ek. tejföl
a kedvenc karácsonyi cd-d

A cd-t behelyezzük a lejátszóba, nagyot szippantunk a karácsonyi hangulatból, és nekilátunk. A lisztet, a vajat, a zsírt (vagy margarint) és a cukrot mély tálban finomra elmorzsoljuk.

Az élesztőt enyhén cukros, meleg tejben felfuttatjuk és a morzsához adjuk. Hozzáadunk egy felvert tojást , egy ek. tejfölt és a sót. Alaposan összegyúrjuk, majd hideg helyen egy-két órát pihentetjük. Közben elkészítjük a töltelékeket:
Mákos töltelék: 30 dkg cukor, 40 dkg mák, 2 dl tej, 1 kis zacskó aprószemű mazsola, fél citrom héja, 1 csomag vaníliás cukor. 
A mákot a cukorral megdaráljuk, a tejet apránként hozzáöntve elkezdjük melegíteni, hozzáadjuk a többi hozzávalót, és az első rottyanásig összefőzzük.

Diós töltelék: 30 dkg cukor, 30 dkg darált dió, 2 dl tej, egy kis csomag aprószemű mazsola, 1 vaníliás cukor, 1 citrom reszelt héja. Pontosan úgy készül, mint a mákos töltelék, a cukrot összekeverjük a dióval, a tejet apránként hozzáadva hevítjük, majd a többi hozzávalóval összefőzzük.
Mandulás töltelék: ugyanúgy készül, mint a diós, csak a dió helyett mandulával. A mandulaszemek barna héját nyugodtan bele lehet darálni, nagyon finom, marcipános ízű lesz, tavaly találtam fel :)

Gesztenyés töltelék: 50 dkg gesztenyemassza, 4 ek. rum, 1 tojás sárgája, 1 evőkanál cukor. A tojást és a cukrot habosra keverjük, a gesztenyemasszát felolvasztjuk, és a cukros tojáshoz adjuk a többi hozzávalóval, lágyra keverjük. Én nem akartam bele se rumot, se aromát tenni, a sima vizet meg íztelennek gondoltam pótlásnak, így 4 ek. narancslevet adtam hozzá, és úgy is finom lett.

Közben talán eltelt az az egy-két óra, ha nem, igyunk egy kávét, és hallgassuk a karácsonyi zenét. Ilyen szép foszlós tésztát kell kapnunk:

Ha ilyen, hat egyenlő részre osztjuk, cipókká formáljuk őket, majd egyenként téglalappá nyújtjuk. Megkenjük őket a töltelékekkel (a megadott mennyiségek 2-2 bejglire elegendőek, én idén mákosat, diósat és gesztenyéset készítettem). Praktikus, ha a tölteléket evőkanállal kisebb halmokban tesszük a tésztára, így könnyebb egyenletesen elkenni.

A rövidebbik végüket egy picit behajtjuk, feltekerjük és sütőpapírral kibélelt tepsikbe helyezzük a bejgliket. A megmaradt egy tojást elkeverjük a megmaradt egy ek. tejföllel, és ezzel kenjük meg a tetejüket. Meleg helyen félórát pihentetjük, majd újra megkenjük, de most hideg helyen pihentetjük félórát. Elméletileg ettől a dupla kenéstől és hideg-meleg pihenéstől lesz szép márványos a tetejük.

Ha jól kipihenték magukat, forró sütőben, 190-200 fokon körülbelül 35-40 perc alatt megsülnek. Nekem ilyenek lettek (felszeletelni csak holnap fogom őket):


2 megjegyzés:

  1. hú,de csodaszép lett! Gratulálok! :)

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm :) A recept érdeme lehet, mert tavaly, életem első sütésére is csak egy kicsit repedt ki :)

    VálaszTörlés