2010. december 12., vasárnap

Aranygaluska

Tegnap azon morfondíroztam, mit is süssek-főzzek ma ebédre. Nem vagyunk az a hagyományosan vasárnapi ebédeket készítő, evő család, nálunk nincs húsleves meg rántott hús minden héten, akkor van az, ha megkívánjuk - vegetáriánus családfővel elég ritkán :) - szóval általában valami egyszerűt és finomat szoktam készíteni. Kivéve, ha rámjön a konyhai kreatívkodós kedv. Mivel tegnap tényleg nagyon egyszerű és gyors paprikás krumpli volt, mostanra valami kicsit ünnepibbre, bonyolultabbra gondoltam, és persze vegetáriánusra. Elalvás előtt bevillant az aranygaluska ötlete, és mivel reggelre se ment ki a fejemből, eldöntöttem, hogy ez lesz a mai ebéd, még desszertet sem kell készíteni utána :) Limaránál találtam egy nagyon jól hangzó receptet, már kel is a tészta. Így hangzik:
Tészta:
  • fél kg liszt
  • csipet só
  • 3-4 evőkanál cukor
  • 3 tojás sárgája
  • fél citrom reszelt héja
  • 2,5 dl tej
  • 2,5 dkg élesztő
  • 5 dkg olvasztott vaj
Az élesztőt a cukros tejben felfuttatom, a többi hozzávalóval összedolgozom, kicsit dagasztom (én kézzel) és meleg helyen duplájára kelesztem. Lágyabb kalácstésztát kell kapnunk, én annyival több lisztet használtam hozzá, amennyivel az ujjaimról le tudtam dörzsölni a tésztát.
Először az eredeti recept szerint nyújtani és szaggatni akartam, aztán Limaránál a kommentekben olvastam, hogy többen csak kézzel gombócokat formálnak. Én nagy barátja vagyok mindennek, ami egyszerűsíti a munkát és csökkenti a mosogatnivalót, így én is ezt a módszert választottam. Még jobban is tetszik, így tényleg szabálytalan kis galuskák lesznek.
Szóval a duplájára kelt tésztából kézzel galuskákat formálok, és először olvasztott vajba, majd cukros dióba forgatom őket. Körülbelül 15 deka darált dió kell hozzá 3-4 evőkanál porcukorral elkeverve, és 5 deka olvasztott vaj.

Ahogy megforgatom őket, mennek a vajazott tepsibe, nem túl szorosan egymás mellé:

Két rétegre lett elég a tészta, a rétegek közé és a tetejére is bőven szórtam a cukros dióból. Amikor elfogyott a tészta, begyújtottam a sütőt, és amíg 180 fokra felmelegedett, mellette még tovább kelesztettem a tésztát.

Aztán amíg sült, elkészítettem hozzá a vaníliasodót. Kell hozzá:
2 tojás
4 evőkanál cukor
1 zacskó vaníliás cukor
2 evőkanál liszt
fél liter tej
Először is egy közepes lábosban vizet teszek fel forrni. Aztán egy ráillő műanyag tálban habosra keverem a tojást a cukorral, a vaníliás cukorral, hozzáadom a lisztet, és a gőz felett kevergetve a tejet.

Aztán addig kevergetem a gőz felett, amíg olyan jó kis sodósűrűségű nem lesz.

A galuskának körülbelül 40 perc kell, amíg szép pirosra sül, addig a sodó is elkészül, és meg is lehet teríteni. Íme a végeredmény, nekem kicsit lesült az alja, de mindenkinek nagyon ízlett:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése